(Re)Shaping Things

 

'Art is in the eye of the beholder'

 

Tijdens mijn loopbaan als freelance-docent op een hogeschool had ik weinig tijd om aan iets anders te denken dan aan lesvoorbereidingen, cursussen maken, correctiewerk en héél veel administratie. Wél was ik altijd gefascineerd door wat ik 'verbeeldende communicatie' noem. Ik maakte – voordat de term bekend raakte – vaak gebruik van story-telling om abstracte lesstof begrijpelijk te maken.

Die fascinatie voor story-telling wilde ik gebruiken, alleen wist ik nog niet hoe ik het zou gaan vormgeven.

Toen mijn vader mij en mijn echtgenoot in 1996 naar Java en Bali meenam omdat hij vond dat ik met het land van mijn 'roots' moest kennismaken, zag ik hoe vindingrijk de mensen daar waren: van oude autobanden maakten ze deurmatten, afvalbakken en – binnenstebuiten met netjes passende planken er bovenop – zelfs tafeltjes. Van plastic flessen werden scheppen gemaakt. In die tijd kreeg je het voedsel dat je bij een 'warung', een kraampje, kocht nog op bananenblad opgediend. Niets werd zomaar weggegooid. Tijdens onze latere vakanties naar Indonesië merkte ik dat ze ondanks de flink toenemende welvaart niets aan vindingrijkheid hadden ingeboet. Zo kwam ik op het idee om afgedankte spullen opnieuw te gebruiken om er iets anders – maar niet perse iets functioneels – van te maken. 

Mijn inspiratie haal ik uit wat ik om me heen zie, hoor en lees. Als het onderwerp zich ertoe leent, probeer ik er een onverwachte draai aan te geven. Ik wil de kijker met mijn werk vermaken of aan het denken zetten. Bijna elk werkstuk heeft een verhaal.

Mijn materiaal voor de assemblages vind ik in de natuur, in kringloopwinkels of op vlooienmarkten in Nederland en Frankrijk. Soms ook gewoon thuis. Zomaar iets afdanken doe ik niet. In sommige gevallen heb ik niet het juiste kringloopmateriaal om een idee tot object te verwerken. Dan gebruik ik klei, papier, metaaldraad, verf of inkten. 

Alles wat ik maak is qua afmeting niet groot. Dat heb ik met opzet gedaan. Hoewel de trend neigt naar 'hoe groter, hoe mooier', vind ik dat grote werken te veel aandacht opeisen. Je zou er zelfs op uitgekeken raken. Vandaar dat mijn 'platte' werk niet veel muuroppervlak vraagt en er voor de objecten altijd wel ergens een plaatsje te vinden is.

Mocht je interesse hebben in de aanschaf van een object of 2Dwerkstuk, aarzel niet om een bericht te sturen naar nlmindtomind@gmail.com